Bondoc și Asociații SCA: A new success in the matter of public procurement brings important clarifications to this area

Bondoc și Asociații SCA has obtained a new favorable solution in the field of public procurement with regard to the legal issues specific to the clarification and finalization phase of the tender documentation prior to the deadline for the submission of bids.

The case mainly covered issues relating to the application and interpretation of the law regarding the procedure for requesting clarifications and the possibility for a contracting authority to change the weighting of the evaluation factors constituting the best value for money award criterion as a subsequent consequence resulting from the application of a remedy.

In this regard, it has been definitively established that the ordering of measures to revise the tender documentation as a remedy by a final judgment does not lead to the nullity of the unchallenged elements of the tender documentation in question, nor does it have a retroactive effect by restarting the award procedure from its initial stage.

Therefore, in this context, for the application and interpretation of the law, the contracting authority is not required to set up a new clarification session having the same duration as initially provided for in the tender documentation, given that the right to request clarifications arises only upon the publication of the contract notice, and no subsequent alleged clarifications may be requested before the deadline for the submission of tenders.

Also, in the same context, a change in the weighting of the evaluation factors constituting the award criterion may be made by adopting a new calculation algorithm when, following a remedy applied, this is to the advantage of the contracting authority without such change being considered as a change of the award criterion.

The complexity of the case was determined not only by the technical nature of the area under consideration, but also by the significantly high amount of the total estimated value of the procurement of more than € 100 million, and the implications of the procurement procedure.

The case confirms once again the capacity of Bondoc și Asociații SCA to handle very complex projects, including in highly technical and niche areas.

The team that handled this case on behalf of Bondoc și Asociații consisted of Attorney-at-Law Ioana Katona, Partner, Attorney-at-Law Simona Petrisor, Partner, Attorney-at-Law Lucian Bondoc, Managing Partner, Attorney-at-Law Gabriela Pop, Managing Associate and Attorney-at-Law Anca Radu, Associate.


 

Bondoc și Asociații SCA: Un nou succes în materia achizițiilor publice ce aduce clarificări importante în domeniu

 

Bondoc și Asociații SCA a obținut o nouă soluție favorabilă în materia achizițiilor publice în ceea ce privește aspecte de drept specifice etapei de clarificare și definitivare a documentației de atribuire anterioară datei limită de depunere a ofertelor.

Cauza a pus în discuție în principal chestiuni ce țin de aplicarea și interpretarea legii în materia procedurii de solicitare de clarificări și a posibilității unei autorității contractante de a modifica ponderea factorilor de evaluare componenți ai criteriului de atribuire cel mai bun raport calitate-preț ca o consecință subsecventă aplicării unui remediu.

În acest sens, s-a constatat cu caracter definitiv că dispunerea unor măsuri de remediere a documentației de atribuire printr-o hotărâre judecătorească definitivă nu conduce la nulitatea aspectelor necontestate ale respectivei documentații de atribuire și nici nu are efect retroactiv prin plasarea procedurii de atribuire la momentul inițial de deschidere a acesteia.

Prin urmare, în acest context, în aplicarea și interpretarea legii, autoritatea contractantă nu este obligată să instituie o nouă sesiune de clarificări de durata celei inițial prevăzute în documentația de atribuire, dreptul de a solicita clarificări apărând doar cu publicarea anunțului de participare, neputând fi solicitate ulterior alte pretinse clarificări în orice moment anterior termenului de depunere al ofertelor.

Totodată, în același context, este posibilă modificarea ponderii factorilor de evaluare componenți ai criteriului de atribuire prin adoptarea unui nou algoritm de calcul când, urmare unui remediu aplicat, este în avantajul autorității contractante, fără ca această modificare să fie considerată și o modificare a criteriului de atribuire.

Complexitatea cauzei a fost determinată nu numai de caracterul tehnic al domeniului în discuție analizat, ci și de valoarea considerabilă a valorii totale estimate a achiziției de peste 100 milioane EUR, și de implicațiile procedurii de achiziție.

Dosarul confirmă încă o dată capacitatea Bondoc și Asociații SCA de a gestiona proiecte foarte complexe, inclusiv în domenii foarte tehnice și de nișă.

Echipa care a gestionat această cauza din partea Bondoc și Asociații a fost alcătuită din av. Ioana Katona, Partener, av. Simona Petrișor, Partener, av. Lucian Bondoc, Partener Coordonator, av. Gabriela Pop, Managing Associate și av. Anca Radu, Associate.