National Audiovisual Council amends provisions of Audiovisual Content Regulation Code

Following the meeting held on 25 June 2025, the National Audiovisual Council (“NAC”) adopted a decision amending the provisions set out in Decision 220/2011 on the Audiovisual Content Regulation Code (“Decision 220/2011” or the “Former Audiovisual Code“). Decision 573/2025 on the Audiovisual Content Regulation Code (“Decision 573/2025” or the “New Audiovisual Code“) was published in Official Gazette of Romania No. 641 of 8 July 2025, replacing the Former Audiovisual Code, and gradually entered into force with the latest provisions, namely those relating to advertising (i) of medicines, medical treatments, homeopathic products, medical devices, food supplements, and foods for special nutritional uses, and (ii) gambling, which entered into force on 7 October 2025.

Against the backdrop of technological developments, gradually reflected in legislation at both European and national level, the amendment of audiovisual regulations to bring them into line with market realities was a natural and expected step. Moreover, this decision seems to come in response to a series of recent requests from civil society regarding the aforementioned industries.

1. Objectives

In the preamble to Decision 573/2025, the NAC highlights the reasons behind the adoption of the New Audiovisual Code, namely:

 – protecting (i) the right to freedom of expression, (ii) human dignity, (iii) pluralism, and (iv) the right to accurate information, as well as other fundamental rights.

 – protecting minors;

 – ensuring alignment with the European legislation, in particular with the Audiovisual Media Services Directive,[1] as well as with the Digital Services Act (DSA”),[2] and implicitly with Law 50/2024 on the  establishment of measures for the application of the DSA in Romania.

 – harmonizing regulations between linear (television) and non-linear (on-demand) services;

 – meeting the need to regulate digital platforms;

 – meeting the need for stricter regulation of advertising in certain sectors, such as advertising for medicines/gambling.

[1] DIRECTIVE (EU) 2018/1808 OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL of 14 November 2018 amending Directive 2010/13/EU on the coordination of certain provisions laid down by law, regulation or administrative action in Member States concerning the provision of audiovisual media services (Audiovisual Media Services Directive) in view of changing market realities.

[2] REGULATION (EU) 2022/2065 OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL of 19 October 2022 on a single market for digital services and amending Directive 2000/31/EC (Digital Services Act).

Read the full article here: https://www.juridice.ro/802709/consiliul-national-al-audiovizualului-modifica-prevederile-codului-de-reglementare-a-continutului-audiovizual.html


 

Consiliul Național al Audiovizualului modifică prevederile Codului de Reglementare a Conținutului Audiovizual

 

În urma ședinței din 25 iunie 2025, Consiliul Național al Audiovizualului („CNA”) a adoptat o decizie care modifică prevederile cuprinse în Decizia 220/2011 privind Codul de reglementare a conținutului audiovizual („Decizia 220/2011” sau „Vechiul Cod al Audiovizualului”). Decizia 573/2025 privind codul de reglementare a conținutului audiovizual („Decizia 573/2025” sau „Noul Cod al Audiovizualului”) a fost publicată în Monitorul Oficial al României nr. 641 din 08 iulie 2025, înlocuind Vechiul Cod al Audiovizualului, și a intrat in vigoare treptat, ultimele prevederi respectiv cele referitoare la publicitatea (i) la medicamente, tratamente medicale, produse homeopate, dispozitive medicale, suplimente alimentare, și la alimente cu destinație nutrițională specială și cea (ii) la jocurilor de noroc, intrând in vigoare la data de 7 octombrie 2025.

Pe fondul evoluției tehnologice, reflectate treptat și în plan legislativ, atât la nivel european, cât și național, modificarea reglementărilor din sectorul audiovizualului pentru alinierea la realitatea din piață, a fost un pas firesc și așteptat. Mai mult, această decizie pare să vină ca răspuns la o serie de doleanțe exprimate recent de societatea civilă cu privire la industriile anterior menționate.

1. Obiective

În preambulul Deciziei 573/2025, CNA evidențiază motivele care au stat la baza adoptării Noului Cod al Audiovizualului, anume:

 – protejarea (i) dreptului la liberă exprimare, (ii) a demnității umane, (iii) a pluralismului, și (iv) a dreptului la informarea corectă, precum și a altor drepturi fundamentale.

 – protejarea minorilor;

 – alinierea cu legislația europeană, în special cu Directiva serviciilor mass-media audiovizuale,[1] precum și cu Regulamentul privind serviciile digitale („DSA”),[2] implicit și cu Legea 50/2024 privind stabilirea    unor măsuri pentru aplicarea DSA în România.

 – armonizarea reglementărilor între serviciile liniare (televiziune) și cele neliniare (la cerere);

 – necesitatea reglementării platformelor digitale;

 – nevoia de reglementarea mai strictă a publicității în anumite sectoare, precum reclama la medicamente/jocuri de noroc.

[1] DIRECTIVA (UE) 2018/1808 A PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI A CONSILIULUI din 14 noiembrie 2018 de modificare a Directivei 2010/13/UE privind coordonarea anumitor dispoziții stabilite prin acte cu putere de lege sau acte administrative în cadrul statelor membre cu privire la furnizarea de servicii mass-media audiovizuale (Directiva serviciilor mass-media audiovizuale).

[2] REGULAMENTUL (UE) 2022/2065 AL PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI AL CONSILIULUI din 19 octombrie 2022 privind o piață unică pentru serviciile digitale și de modificare a Directivei 2000/31/CE (Regulamentul privind serviciile digitale).

Articolul complet poate fi citit aici: https://www.juridice.ro/802709/consiliul-national-al-audiovizualului-modifica-prevederile-codului-de-reglementare-a-continutului-audiovizual.html